Urtidsdyr og døden

En død pappa og en ny kjæreste  blir ømt materiale for en diktsamling. 

BIlde av bok: Du er menneske nå - Eirin Gundersen
Bildekilde: Gyldendal.no

«Du er menneske nå» er Eirin Gundersens debutantbok. Det som er litt morsomt er at vi gikk på samme folkehøgskole og skrivelinje sammen og det er morsomt å se at noen har klart det. Det gir en lyst til å prøve selv. En liten disclaimer bare sånn før vi starter på boken: Eirin har ikke bedt meg om å skrive denne anmeldelsen. Det bestemte jeg meg for helt selv, for når noen du kjenner gir ut bok vil man jo lese den. Jeg får ingenting for å skrive om den, og kan her og nå si i fra meg objektivitetskravet på akkurat denne anmeldelsen. Og nå til boken:

Jeg startet og leste den ut på en søndagsmorgen mens kjæresten lå og sov, og for en måte å starte en morgen på. Jeg liker den fine, sarte stemmen i boken som prøver å navigere verden etter at faren døde er bare helt nydelig. Jeg liker hvordan hun beskriver den trykkende stillheten av ingenting etter at han er borte. Jeg innbiller meg at det er den samme trykkende følelsen som kommer etter andre traumatiske hendelser, dagen etterpå.

Jeg liker også teksten der hun beskriver at skilpadder og andre krypdyr gråter for å overleve. Det er noe av det nydeligste jeg har lest på lenge. Det fikk meg til å tenke på at vi mennesker også gråter for å overleve. For å lette på trykket av en verden som ikke akkurat er snill med oss.

Jeg har ingenting negativt å si om denne boken. Annet enn at det ikke er alt som treffer meg personlig, men det kan man heller ikke forvente. Forskjellige tekster vil treffe forskjellige folk.

Det er en sår og fin debutantbok og jeg håper det kommer mer fra deg Eirin.

 

 

One thought on “Urtidsdyr og døden

Legg igjen en kommentar

