Alene på Mars

Et spennende tankeekspriment av en bok som stiller seg spørsmålet: Hva om et menneske ble igjen på Mars? 

FullSizeRender.jpg
Bildekilde: Tatt selv

Mars er en interessant planet for NASA. Derfor har de begynt å sende bemannede ekspedisjoner dit, men på den tredje går det galt og en av astronautene, botanikeren Mark Watney, blir forlatt etter en fæl sandstorm. Resten av mannskapet tror han er død, men det viser seg å ikke være tilfellet. Han våkner opp helt alene og skadet, men Mark Watney har vært ute en vinternatt før og tar dette (nesten) på strak arm som den tøffe amerikaneren han er og kommer med morsomme replikker som:

«If the oxygenator breaks down, I’ll suffocate. If the water reclaimer breaks down, I’ll die of thirst. If the Hab breaches, I’ll just kind of explode. If none of those things happen, I’ll eventually run out of food and starve to death. So yeah. I’m f*cked. – Mark Watney

Boken er som en brevroman der man får høre om dagene til Watney gjennom «Solday enterys» Det minner meg veldig om begynnelsen på nærmest hver eneste Star Trek episode der det er en av mannskapet på Enterprise som leser inn logg for oss.

Boken er vel nærmest for en film i bokform og regne, for første gang kan jeg si at jeg i det minste sidestiller filmen med boken. Men misforstå meg rett det er ikke en dårlig bok. Det er en veldig morsom bok, for Watneys betraktninger i livet er full av skråblikk og bannskap og så er det morsomt å følge han i dagliglivet på Mars. Jeg anbefaler dere å lese denne boken på lydbok da jeg er mer enn sikker på at oppleseren har mye med opplevelsen å gjøre. Akkurat som Matt Damon gjør en flott jobb i hovedrollen på filmen.

Det eneste negative jeg har å si om boken er egentlig at den er veldig teknisk av seg. Det er veldig mye matte og mål i den som jeg ikke klarer å henge med på, men for en som er mer matte-interessert enn meg må den være midt i blinken.

For den som ikke er så matte-interessert er det fortsatt artig  å følge med på den menneskelige viljen som både Mark Watney og NASA-teamet beviser at mennesker har. Man kan ikke gi opp før det siste er prøvd.

One thought on “Alene på Mars

Legg igjen en kommentar

