Best of Neil Gaiman

Neil Gaiman har samlet alle sine beste noveller mellom to permer og det kan jo ikke bli noe annet enn bra. 

Trigger warning Neil GaimanTrigger Warning heter boken, som på norsk er litt vanskelig å oversette, men det betyr noe sånt som at «denne boken inneholder ting som kan virke traumatiserende på noen». Noe som ingen andre kan bry seg om kan være noe som gir deg mareritt.

Når det er fant jeg ingenting i denne boken jeg selv fikk mareritt av, bare Neil Gaimans innsiktsfulle, morsomme og noen ganger skummelt presise skriving. Det den mannen kan trekke paralleller mellom er noen ganger helt fantastisk.

De to historiene som nok gjorde mest inntrykk på meg var nok den Dr. Who novellen han skrev til et blad en gang i tiden, og «The Black Dog», som er en novelle der Shadow, hovedpersonen i American Gods, dukker opp igjen.

Jeg har ikke inngående kunnskap om den gode doktoren som har vært på tv-en siden
70 tallet. Jeg har kun hørt om han (nå henne?) gjennom populærkulturprogram som The Big Bang-Theory, men hvis denne novellen er slik programmet er vil jeg gjerne se mer. Jeg koste meg virkelig med historien om de tidsreisende romvesnene og den vittige doktoren. Selv om jeg syns litt synd på assistenten hans som jeg mistenker av og til river seg i håret av han.

Den andre historien som virkelig sitter igjen hos meg er «Black dog», mest fordi jeg er så glad i Shadow og fordi teamet er så godt beskrevet. Shadow er på reise i England  og møter et par som han får bo hos. Det viser seg at mannen i huset av og til har dype daler av depresjon og Shadow blir igjen for å hjelpe paret gjennom en sånn episode. I sann Gaiman stil må han til slutt slåss mot den svarte hunden, bokstavelig talt.

Med andre bra noveller som «The uninventer» er dette virkelig en novellesamling som anbefales på det varmeste.

Legg igjen en kommentar

