Tidsreisende kjærlighet

Ok, tenk deg at kjæresten din har en genetisk sykdom som gjør at han reiser gjennom sitt eget liv og dukker opp på forskjellige tidspunkt i ditt. Hadde dere holdt ut å være kjærester da?

Cover av The time traveler´s wife Audrey NiffeneggerDet er det dilemmaet Clare og den tidsreisende kjæresten hennes  Henry står ovenfor.  Henry reiser frem og tilbake i sitt eget liv. Han møter ofte på både seg selv og Clare på forskjellige tidspunkt i livet. For eksempel kommer han ofte tilbake til  det året Clare var 6 år og de møttes for første gang.

Tittelen høres muligens litt kiosklitteratur-aktig ut. Det var i hvert fall det første jeg tenkte på da jeg hørte den, men etter å ha lest boken sitter jeg igjen med et helt annet inntrykk. Forholdet mellom Henry og Clare er så morsomt og friskt og det skjer ganske fæle ting med Henry når han reiser, men også morsomme ting. Han må ufrivillig legge igjen klærne sine  hver gang han reiser og må stjele seg nye når han kommer dit han havner. Det er ikke alltid risikofritt og han går etter hvert litt lei.

For meg var det ei bok jeg levde meg inn i, og jeg ble genuint glad i både Clare og Henry samt alle de andre støttespillerne rundt dem. En av dem jeg ble ordentlig glad i var Mrs Kim; en slags liksombestemor til Henry som alltid kommer med hjelpsomme råd og har et åpent hjem som både Clare og Henry kan besøke når de vil.

Clare sin familie er ikke helt sikre på Henry som Clares fremtidige ektemann og bestemoren hennes er spesielt opptatt av hvordan det skal gå med barna:

Goodness, Clare, why in the world would you want to marry such a person? Think of the children you would have! Popping into next week and back before breakfast.»

En annen ting jeg likte med denne boken, som jeg har likt i andre bøker av samme type også er at det som feiler hovedkarakteren blir framstilt som noe vitenskapelig istedenfor at det blir fremstilt som hekseri og trolldom.

Hvis du ikke har skjønt det før nå så likte jeg boken veldig godt og håper du også vil gi den en sjanse.

Legg igjen en kommentar

