Tidsreisen som reddet pappa

Noen bøker må leses under de rette omstendighetene for å kunne forstås helt ut. A Wrinkle in Time var vist en sånn bok for et slitent voksent hode. 

Coverbilde: A Wrinkle in Time - Madeleine L´Engle
Bildekilde: Wikipedia

Denne boken ble først lest sånn nå og da mellom alle andre gjøremål som voksenlivet krever, og da fikk jeg ikke så mye ut av den og  må si jeg ikke helt forsto selve historien heller. Men så leste jeg den på toget fra Bodø til Trondheim. Der rakk jeg å lese hele boken sammenhengende; alt ga mye mer mening da. Merkelige greier det der.Boken handler altså om 13 år gamle Meg Murry og lillebroren hennes Charles Wallace som ikke vet hvor det er blitt av faren deres. Moren deres forsikrer dem om at han kommer snart tilbake fra den lange turen han har vært på, men Meg er i ferd med å miste håpet. Da skjer det to ting som skal bringe barna ut på eventyr. De møter en ny venn Calvin O’Keefe og møter Meg møter ganske tilfeldig på tre vesener som Charles Wallace har blitt venner med. De forklarer at faren til Meg har rotet seg bort mens han prøvde ut en ny teori som skulle gjøre tidsreise mulig. Nå må de redde faren fra tingen som holder han fanget.

Dette er en gammel Si-Fi roman for barn som er full av matematikk, teorier og merkelige vesner, men den er også full av koselige betraktninger om livet og den er nok en god måte å få barn interessert i forskning på. Ting blir forklart på en enkel og lettfattelig måte selv om det er ganske innviklede ting det blir snakket om. For eksempel teorien faren jobbet ut ifra om at du kan bøye tiden for å reise i den blir ganske enkelt forklart i boken (selv om jeg ikke husker den nå).

Jeg likte den varme tonen i boken og hvordan poengene om kjærlighet og annerledeshet var bra fremstilt. Jeg tror alle barn, spesielt barn som føler seg litt utenfor, vil kunne identifisere seg med Meg og broren som begge blir sett rart på i byen de bor i. Meg forklarer Charles Wallace sånn:

There´s nothing wrong with his mind. He just does thing his own way and in his own time

Jeg liker spesielt moren. Hun er smart og sterk, og er alltid der for barna sine, men du merker samtidig et savn i henne etter faren, som også preger resten av familien.

Vesnene er passe rare og morsomme slik at man også som voksen trekker litt på smilebåndene.

Dette er en bra bok man kan ta med seg på stranden og muligens lese ut på den tiden man er der uten at man føler at man har kastet bort tiden.

2 thoughts on “Tidsreisen som reddet pappa

  1. Oh, denne fikk jeg lyst til å lese. Høres ut som en fin avveksling til det mørke krimuniverset jeg har beveget meg i i sommer. Så får se om de har den på Storytel 🙂

Legg igjen en kommentar

