Populær bok jeg slet med

«Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children» var en bok jeg ble oppmerksom på fordi filmen kom til Norge, men jeg ble ikke imponert. 

Cover: Miss Peregrine´s home for peculiar childrenBoken handler om Jakob som har en bestefar som dør under merkelige omstendigheter. Etter at han dør begynner Jakob og få merkelige syner. Historiene som bestefaren fortalte han som liten begynner også å fascinere og skremme han igjen. Etter en stund kommer han i kontakt med de barna bestefaren har fortalt han om. Han finner også ut at historiene er sanne, at bestefaren var en av dem og at de nå er i fare. De bor i en tidsløyfe som trues av tidligere «annerledes barn» som nå er blitt til monstre.

Normalt er jeg veldig glad i denne sjangeren. Young Adult Fiction kan ofte være spennende for mange over den tiltenkte aldersgruppen, men akkurat denne ble litt for enkel, og til tider barnslig skrevet. Ting ble forklart veldig repetitivt som om forfatteren ikke stolte på at leseren fikk ting med seg. Boken kom seg litt når Emma har tidligere vært kjærester med bestefaren til Jakob som forlat lupen og dermed ble voksen. Ja la oss ikke tenke for mye på det.     Jakob faktisk traff barna og det var spennende å høre om de forskjellige barnas krefter. Dessuten oppstår det en liten romanse mellom Emma og Jakob.

“She moved to pinch me again but I blocked her hand. I’m no expert on girls, but when one tries to pinch you four times, I’m pretty sure that’s flirting.”

Emma har tidligere vært kjærester med bestefaren til Jakob som forlat lupen og dermed ble voksen. Ja la oss ikke tenke for mye på det.

Det er jo selvfølgelig veldig urettferdig av meg å dømme denne boken nord og ned vis den er ment for et yngre publikum, så det kan jo hende at en 11 åring, 14 åring eller 16 åring får mye mer ut av den enn det jeg gjorde. Det er jo flott, for man skal alltid lese bøker man liker og ikke be om unnskyldning for det, men for meg var ikke dette det helt store.

Det kan hende at jeg leser de andre bøkene, det er en triologi, etterhvert for å se om de blir mørkere og mer spennende som Harry Potter-bøkene, men det kommer nok til å ta en stund.

Legg igjen en kommentar

