Drømmende skriverier

«Draumeskriveren» forsøker å skrive i tilstanden mellom bevissthet og drøm.Hvor linjen går og når man er hvor sies aldri helt og fullt. Det er spennende. Noen ganger fungerer det, andre ganger blir det litt tungt å følge med på.

Cover: Draumeskrivar - Gunnhild ØyehaugJeg elsker noveller. Jeg elsker måten man bare kan lese en og en novelle, sånn på sengekanten før man sovner. De fleste noveller er såpass korte at man fint kommer seg igjennom den før hjernen sier STOPP! for i dag. Jeg elsker også, og blir fascinert av hvordan hver novelle er et lite univers, og da blir jo en novellebok en liten samling universer og det er jo fint ❤

Jeg skal være helt ærlig å si at nå er det så lenge siden jeg har lest boken at det kanskje er litt urettferdig av meg å skrive en anmeldelse av den, men jeg husker fortsatt et par av novellene og det sier vel noe om at den setter seg i hodet ditt lenge etter at du har lest den.

Det var en novelle om en mann som møtte på en liten jente som ville ha han inn i et hus, men huset viser seg er et skrekkens hus og mannen forsøker å komme seg vekk derfra så fort han kan, hiver seg på sykkelen sin og drar avgårde. Drømmer mannen eller har det faktisk skjedd? En annen forteller om en ung, kvinnelig student som har et frynsete forhold til foreleseren sin og man blir sittende å lure på hva som faktisk har skjedd mellom dem. Helt i slutten av novellen er studenten blitt pensjonist og det  viser det seg at damen har et voksent barn med Downs Syndrom. Hvem er faren til dette barnet?

Boken er skrevet på nynorsk så hvis du er ute etter å lese mer nynorsk er dette ei god bok.

Jeg lover å komme med en mer detaljert bokanmeldelse neste gang, men nå er jeg i det minste i gang  skal prøve å komme i en god rytme igjen med denne bloggen som jeg er så glad i.

Legg igjen en kommentar

