Zombie-jenter er også jenter

Melanie vokser opp på et litt uvanlig sted og er ikke helt som alle andre jenter, men det skjønner hun ikke selv før hjemmet hennes blir angrepet av folk som henne selv. 

The girl with all the gifts
Bildekilde: Google Books

Jeg vet ikke helt om jeg skal fortelle så mye om denne boken. Litt av sjarmen med den er at man sitter som et spørsmålstegn og lurer på hva i huleste det er som foregår de første par kapitlene. Derfor er det litt slemt å gi bort overraskelsen, selv om dere får en liten forsmak i tittelen min.

Jeg tror jeg gir dere den samme forklaringen som står på baksiden av boken:

Hver morgen spennes Melanie fast i en rullestol og trilles inn i klasserommet av to bevæpnede menn. «Det lille geniet vårt», kaller Dr. Caldwell henne. Melanie tror ikke de liker henne. «Jeg biter ikke,» sier hun, men ingen av dem ler.

Hvis du får en «hva skjer?!?» – følelse av dette er du ikke alene. Dette er følelsen som kommer til å styre deg gjennom de første kapitlene i boken.

Jeg trodde aldri at jeg skulle være en som leste  apokalyptiske bøker om Zombier. Jeg som skvetter av alt som kalles skrekkfilm og holder meg langt unna serier som «The Walking Dead» og «Stranger Things», men denne har jeg altså lest.

Jeg er generelt ganske fascinert av historier som er fortalt av barnestemmer. Slik som i boken «Room» av Emma Donoghue.  Boken er skrevet i tredjeperson entall, men det er Melanie vi holder oss nærmest til.

En annen ting jeg likte med boken var hvor godt sykdommen som har rammet jordas befolkning ble forklart. Den ble forklart vitenskapelig og ikke som en slags forbannelse, og det var forfriskende, i alle fall for meg.

Resten av boken er en reise Melanie og noen av dem hun kjenner må foreta og det kan bli litt tamt innimellom, men i visse partier har boken godt driv og er absolutt vært å lese seg igjennom for underholdningsverdien sin del.

Bokens tema går mye på det å føles seg som en som er misforstått av storsamfunnet, altså Melanie, og hva vi tenker og føler om folk som er annerledes enn oss selv. Selv over gjennomsnittet tolerant tok meg selv i å tenke; men hun er jo en zombie mer enn hun er et barn så kanskje hun er farlig…

Kort oppsummert: En underholdende bok som muligens ikke bør være det siste du leser før du sovner…

 

Legg igjen en kommentar

