Menneskers indre kamp

Det er den klassiske kampen  mellom det gode og det onde som er hovedtemaet i klassikeren «The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde.» 

the-strange-case-of-dr-jekyll-and-mr-hyde
Bildekilde: Goodreads

Advokat Utterson får høre en vandrehistorie om et uprovosert drap på ei lita jente blir leserens første møte med den onde Mr. Hyde. Det som gjør historien ennå mer merkelig er at når Mr. Hyde skal betale erstatning til familien gjør han dette med en sjekk som er signert av Dr. Jekyll. Dr. Jekyll er en venn av Mr. Utterson og han begynner og undersøke sammenhengen mellom de to mennene. Det han oppdager er ganske fantastisk og uhyggelig.

Jeg må ærlig innrømme at jeg satt meg fast i den gamle engelsken. Det er nydelig å høre på, men det var vanskelig å få tak i sammenhengen i historien. Det at jeg hørte på lydbok mens jeg gjorde andre ting og at mye av boken blir fortalt gjennom brev og dagbok-utsnitt er kanskje noe til at jeg slet med å få med meg den sammenhengende historien. Men dette gullkornet fikk jeg med meg og det er for bra til og ikke dele:

«If he shall be Mr Hyde, I shall be Mr. Seek» – Advokat Utterson

Det er et helt fantastisk eksempel på tørr, britisk humor, og lyser opp i mørket i en ellers dyster bok.

Bokens desidert største tema er kampen mennesker kjemper med seg selv hver dag mellom det å gjøre gode ting og det å gjøre ondskapsfulle ting. De fleste av oss har et moralsk kompass som vi følger og ofte virker det helt som det skal, men under visse omstendigheter fungerer det ikke og det kan noen ganger få fatale følger.

Det gjør det her også når Dr. Jekyll bestemmer seg for å ta sitt eget liv for å ikke la Mr. Hyde gjøre flere forferdelige ting. Jeg kjenner at det gjør vondt i 2016- hjertet mitt at han går til dette skrittet når det i dag hadde vært så mye hjelp for han å få. Men det er vel her man må innse at boken er et barn av sin egen tid og at psykiatrien i London anno 1800-tallet nok nærmest var ikke-eksisterende.

Dette er ei bok for deg som vil ha litt spenning og grøss inn i stua en mørk høstkveld.

Legg igjen en kommentar

