Hun som føler at hun står alene

Det kan skje mye på sommeren mellom to skoleår. Noen ganger kan det som skjer forandre livet ditt fullstendig.

Bilde av bok: Speak - Laurie Halse Anderson
Bildekilde: Goodreads

Melinda har en hemmelighet hun ikke kan fortelle til noen. Da hun var på fest i sommer ble hun så redd at hun ringte politiet. Det gjorde at de som tidligere var vennene hennes ikke vil være det lengre, men hun har ikke fortalt dem hvorfor hun ringte politiet. Hun tror ikke det har så mye å si for dem uansett, men å starte førsteåret sitt på High School uten venner er ikke bare lett, Den eneste som vil være vennen hennes er Heather, ei jente som har flyttet til byen. Hun synes det er veldig viktig å bli populær. Det bryr ikke Melinda seg så mye om. Hun ønsker bare at det som har skjedd ikke skulle skje, og at monsteret som har gjort det mot henne ikke skal gå på samme skole som henne. Det eneste lyspunktet hun har er kunsttimene hvor hun har fått i oppgave å lage et tre. Hele året skal brukes til dette. Det er så lett og så vanskelig.

Denne boken kom jeg først over da jeg studerte engelsk årsstudium. Vi hadde et eget kurs siom het Young Adult Fiction og da var dette ei av bøkene vi skulle lese. Akkurat da ga den meg mye. Jeg synes det er noe eget ved å få lov til å sitte å diskutere bøkene jeg leser. Det er derfor jeg har lyst til å diskutere med dere også. En av tingene læreren min påpekte er at Melinda er en upålitelig forteller. Vi får alt fra hennes synspunkt og det er for eksempel ikke sikkert hun får så lite hjelp som hun påstår, selv om hun føler det sånn.

Boken ga meg ikke så mye ved andre gjennomlesning som med første. Det er vanskelig å skrive denne bokanmeldelsen fordi jeg ikke husker så mye av den andre gjennomlesningen som sist gang. Jeg husker mye mindre enn jeg for eksempel husker av den andre boka til Anderson, The Impossible Knife of Meomory.

Men jeg ser for meg at det er ei bra og viktig bok for tenåringer på Melindas egen alder som føler seg som en utenforstående slik Melinda selv føler det, for det er jo tross alt det som er viktigst med ungdomsbøker at ungdommene selv skal kjenne seg igjen i karakterene. Denne boken er spesielt viktig fordi det handler om det vanskelige temaet voldtekt, og kan kanskje gi tenåringsvoldtektsofferer det mote de trenger for å si i fra om det som har skjedd.

“When people don’t express themselves, they die one piece at a time.”,

Bokens tittel er på den måten viktig, for det er nettopp det man må gjøre, man må tørre å snakke om vanskelige tema som voldtekt.

One thought on “Hun som føler at hun står alene

Legg igjen en kommentar

