Jenta og ilden

Det er mye man skal lære seg mens man vokser opp, men å bokstavelig talt ikke leke med ilden er det vel bare Charleen «Charlie» Mc Gee som må. 

Firestarter
Bildekilde: Goodreads

Charlie Mc Gee har lært at man ikke må leke med ilden som kommer når hun blir sint, slik andre barn lærer at man ikke skal tisse i buksa. Men uansett hvor forsiktig hun har vært har mennene fra «The Shop» funnet dem. Derfor er Charlie og pappa Andy Mc Gee på rømmen. Andy var med på et eksperiment mens han gikk på universitetet, som har gjort at han kan få folk til å gjøre ting ved hjelp av tankekraft. Det var der Andy traff Charlies mor som også var med i det samme eksperimentet. Nå er «The Shop» interessert i hva ungen deres kan gjøre. Det hun kan er å starte branner.

“You’re a firestarter honey…just one big Zippo lighter”, Andy til Charlie, sitatet er fra Goodreads

Dette er en typisk de gode mot de slemme bok. Hvordan skal enkeltmennske kan kjempe mot en institusjon som ikke har redelige hensikter? Hvordan skal en far holde ungen sin trygg mot den samme institusjonen? Og hva kommer til å skje med den lille jenta når institusjonen får tak i henne og separerer henne fra faren? Dette og andre urovekkende spørsmål får man svar på i boken.

For det er rett og slett en urovekkende bok. Den får det til å gå kaldt nedover ryggen på deg med tanke på hvor langt voksne mennesker er villig til å gå for å sin egen vinning, selv om det er barn inn i bildet. Dette er min første King bok. Jeg var sikker på at det skulle være en rett og slett skummel bok, En sånn bok man skvetter av. Jeg er av den typen som sitter med pute foran øynene de få gangene jeg skal se skrekkfilm.  og jeg kjenner jeg er litt tvilende på om dette er den rette sjangeren for meg, men nye forfattere er alltid morsomme å oppdage. Det var ikke en skrekkbok, mer en type thriller med kafkaeske tendenser og det kan man like.

Dette er min anbefaling for lesestoff denne Halloweenaften for dem som blir sittende hjemme på godterivakt.

 

 Tittel: Firestarter Forfatter: Stephen King Forlag: Viking Press Format: Lydbok Utgivelsesår: 1980 Språk: Engelsk Antall sider: 426 sider 14t 50min Har fått: Kjøpt selv

One thought on “Jenta og ilden

Legg igjen en kommentar

