Annerledes-ungen

«Sivert kan» er en barnebok om å være annerledes, men fortsatt være en del av gjengen.

Bilde av bok: Sivert kan - Lise H. Eide
Bildekilde: Tatt selv.

Det er CP-foreningen som har gitt ut boken og forfatteren er Lise H. Eide. Jeg vil bare si helt fra starten at jeg er medlem av CP-foreningen selv og det var gjennom dem jeg fikk høre om boken, men jeg har ikke fått noe for å skrive om den. En liten disclaimer der altså.

Sivert går på skolen og leker med de andre barna. Men han er litt annerledes fordi han har så stive bein og går med rullator, men han er fortsatt med å leker. For det er mye CPen gjør at han ikke kan, men  det er jaggu mye han kan også.

Da Sivert ble født, var han veldig liten og kroppen hans var skjør og sliten. Armer og bein var ikke helt klare for ut av mammas mage å fare.

Nå er han blitt større, og godt er det – at Sivert både kan høre og se. Han har lært seg å synge,  telle og plystre, men armer og bein vil ikke alltid lystre.

Dette er en barnebok jeg kjenner jeg har gått å ventet på. En som forklarer hvordan vi som er født med en diagnose har det. Jeg har ikke saumfart barnelitteraturen for denne type tema, men jeg er relativt sikker på at det ikke er så mange bøker om dette.

Den anbefales for alle barn. Både de som selv er født med en diagnose, men kanskje mest for dem som ikke er det. Kanskje det kan forklare dem hvorfor den «rare» ungen i klassen er som han er. Om han ikke nødvendigvis har CP kan boken sikkert hjelpe til å starte en samtale om andre annereldesheter.

Tittel: Sivert kan Forfatter: Lise H. Eide Illustratør: Irene Marienborg Forlag: CP- foreningen Format: Bok Utgivelsesår: 2015 Språk: Norsk Antall sider: 23 s Har fått: Kjøpt selv

One thought on “Annerledes-ungen

Legg igjen en kommentar

