Tre historier – Tre liv

Da var jeg tilbake folkens! 

De første fire månedene i 2015 var ganske hektiske for meg. Ikke at jeg skal dele alt for mye personlig på denne bloggen, men i korte trekk har jeg flyttet inn sammen med kjæresten og tatt mine første famlende steg inn i jobbverdenen. Når man bruker hjul til bein er dette lettere sagt en gjort og det har tatt litt tid å bli komfortabel. Men nå tror jeg at jeg har funnet en arbeidssituasjon som passer meg, og dermed har deres favoritt fredagsbokanmelder kommet tilbake!
_____________________________________________________________________________________

Bilde av bok: Vinternoveller - Ingvild.H. Risøi
Bildekilde: Bokelskerne.no

Jeg lyst til å starte ballet med en novellesamling. En bok jeg egentlig leste for ganske lenge siden, men som så absolutt er vært å lese. Det er Vinternoveller av Ingvild.H.Rishøi. Den gikk sin seiersgang rundt i de bloggene jeg leser, i fjor. Jeg leste den ikke før i år, men falt så absolutt for den. 

Den handler om tre liv som alle er på mørke stier på en eller annen måte. Det er tenåringsjenta som må rømme hjemmefra fordi barnevernet er etter henne og småsøsknene. Det er han som er kommet ut av fengselet og forsøker å ta seg sammen, slik at sønnen skal kunne komme på besøk til han. Og det er moren som forsøker å skjule fra datteren at de er fattige, at hun har fått skjenn fra helsestasjonen og som må bestemme seg om hun vil ta imot penger fra en fremmed. 

Alle historiene er nære og man sitter med en klump i halsen. Særlig den historien om moren fikk meg nesten på gråten for det er så tydelig at hun vil det beste for datteren sin, men får ikke alltid til å være den beste versjonen av seg selv: 

– Eller denne kanskje, mamma? sier hun, og noen ganger orker jeg bare ikke at dette ordet skal høre til meg, at det skal være meg som er mamma (…) Jeg gjør så dumme ting. Jeg er ikke til å stole på.

Det er ikke verdens lengste bok, men er utrolig fin å lese en dag du har fri eller to kvelder du vil tenke litt. Jeg har ikke så lyst til å si så mye mer om den fordi det er så lenge siden jeg har lest den, Men hvis du trenger mer overbevisning for å lese den så har den vunnet Brageprisen for åpen klasse i 2014.

Tittel: Vinternoveller, Forfatter: Ingvild.H. Rishøi, Forlag: Gyldendal, Format: Bok, Utgivelsesår: 2014, Språk: Norsk, Sider: 131, Har fått: Kjøpt selv

_____________________________________________________________________________________

Jeg kommer tilbake med en mer grundig bokanmeldelse neste uke, men nå er jeg i alle fall i gang og det føles godt. Jeg håper dere nyter det fine været med en god bok helt til neste fredag.

One thought on “Tre historier – Tre liv

Legg igjen en kommentar

