Hun har gjort det før deg

Hun slo opp med plateselskapet sitt for å gjøre ting på sin måte.

Bilde av bok: The Art of Asking - How I Learned to Stop Worrying and Let People Help - Amanda Palmer
Bildekilde: Goodreads

Hun ville bruke nettet til å kommunisere med fansene sine, til å hjelpe andre artister opp og frem og til å bruke av folks geneøsitet for å gi ut platene sine gjennom folkefinansierte prosjekter. Plateselskapet skjønte ikke hvorfor det skulle være nødvendig.

Palmer har også jobbet som andre ting før hun ble musiker. En av jobbene hun snakker mye om er jobben som levende statue i Boston. Der lærte hun mye om etminutsforelskelser og ensome mennesker.

«Sometimes up on the box I would fall in love with people. Pretty often, come to think of it. It was easy considering given how safe and swaddled I was up there in my cloud of pretty white, untouchable stillness. No commitment, just this, just now, just us.»     

Hun lærte også at en blomst kan være nok betaling for en slant med pennger i en kopp. For kan folk hjelpe så gjør de det. Det er en fin bok for dem som driver med noe kreativt som trenger litt påfyll av inspirasjon og mot til å gi ut eller rett og slett drive med det en driver med kreativt.

Boken er rett og slett satt sammen av små historier fra hennes eget liv og fungerer utrolig godt som lydbok. Hun stopper til og med opp ber om unnskyldning til moren for de delene hun vet hun ikke kommer til å like. Den er også fin på den måten at man lærer seg at folk egentlig ikke er så skummle som man kanskje tror, og som sagt; De fleste vil hjelpe hvis de kan.

Det jeg har lært mest av denne boken er at selv om noen kanskje sier nei når du spør dem om en ting, kan de kanskje hjelpe med noe annet og hvis noen ikke viser seg være tillit verdig for akkurat det du forteller dem, så er det bare snakk om den personen og man kan helt fint stole på andre fordet. Man må bare finne dem man stoler mest på og holde seg til dem.

Boken hsr en litt undrende og reflekterende stil med seg som på ingen måte påberoper seg å ha alle svarene. Nå har jeg ikke lest mange selvhjelpsbøker, men det er nettopp fordi jeg ser for meg at de kan ha en litt bedrevitende tone ved seg. Noe denne boken altså ikke har.

Jeg finner lite negativt med denne boken. En bemerkelse jeg vil komme med er at den gir muligens mer til dem som er over gjennomsnittet glad i musikk enn den gir til oss andre, men vi andre kan fine andre fine ting i den. Jeg fant det blant annet mest morsomt å høre om når hun blir sammen med Neil Gaiman.

Det var deilig å ha denne boken som lydspor til andre ting en hel uke og jeg lærte masse som jeg skal ta med meg i mitt eget liv. Hun er jo Twitterdroningen så jeg skrev til henne på Twitter: «I will read this book again when I lose faith in humaity» og det mente jeg virkelig. 

Tittel: The Art of Asking: How I learned to stop Worrying and let People help, forfatter: Amanda Palmer, Forlag: The Great Central Publishing, Format: Lydbok:, Ugivelsesår: 2014, Språk: engelsk, Antall sider: 352 (11t 27 min) Har fått: Kjøpt selv

5 thoughts on “Hun har gjort det før deg

Legg igjen en kommentar

