Portrett av en mamma

Anne.B.Ragde har skrevet et portrett av en mamma som tror hun var en anderledes mamma, men som kanskje ikke var så anderledes alikevel.

Bilde av bok: Jeg har et teppe i tusen farger - Anne B. Ragde
Bildekilde: Tatt selv

Mammaen heter Birte, er dansk og uroer seg alltid for om hun var en god mor. En av de episodene som plager henne mest er at hun klappet til Ragde når hun var liten, men det skjedde bare en gang og Ragde argumenterer med at hun ikke husket det en gang, så da kunne det ikke være så farlig. En annen episode som tar mye plass i boken er den gangen Ragde syklet rundt for å  samle inn flasker slik at de kunnne kjøpe gjær for at moren kunne bake noe så de hadde mat over helgen. Ragdes familie var fattig, og moren største skam var å gå på sosialkontoret. Et annet bevis i hennes lyne at hun var en dårlig mamma. Det som viser dette best er i  åpningen av boken:

«- Det må ha vært helt forferdelig for deg å ha meg som mor, Anne. Da du var liten.

Javel

Ja. Stakkars deg.    

Men Ragde skriver ikke frem en dårlig mamma Hun skriver frem ei dame som likte å reise, lese og lage mat, og som gjorde så godt hun kunne med det hun hadde. Både når det gjaldt verden utenfor henne og det hun slet med personlig. Hun skriver med en voksens analyserende og tilbakevendte blikk og uten anklagelse i bokens stemme.

Boken handler også om Ragde og søsterens kamp med eldreomsorgen og det norske helsevesnet når moren blir gammel og får kreft. Hun blir som en kasteball mellom forskjellige sykehjem og sykehus.

Boken fikk meg til å både le og gråte mens en datter forsøker og forklare moren sin og samtidig livet hun selv har levd. Det som gjorde meg mest trist var når Birte skulle flytte fra Trondheim til Oslo, og dermed dra fra barnebarnet sitt Stian, Ragdes sønn. Hun minnner meg mye om min egen bestemor, med vaffelkakerøre i kjøleskapet og glad i å lese, og jeg fikk vondt i meg da jeg leste om hvor vondt det var for Stian at hun skulle flytte. Og tenkte på hvor vondt det hadde vært for meg hvis min bestemor skulle ha dratt til en annen by da jeg var fem år.

Visse deler av boken er litt kjedelige, der det ble veldig mye forklaringer, men det må jo forklares litt i slike bøker og når det var bra, som det var i mange deler av boken, var det veldig bra. Dette var den første boken jeg har lest av Ragde og det gav så absolutt mersmak. Jeg fikk mest lyst til å fortsette med boken «Arsenikktårnet» som ble omtalt mye i denne boken fordi Arsenikktårnet handler om Birtes mor som hun tydeligvis ikke hadde noe godt forhold til. Så det kan godt hende at dere fort ser flere anmeldelser av Ragdes bøker her på bloggen.

Tittel: Jeg har et teppe i tusen farger, Forfatter: Anne B Ragde, Forlag: Oktober, Format: Bok, Utgivelsesår: 2014, Språk: Norsk, Sider: 316 sider, Har fått: Kjøpt selv.

One thought on “Portrett av en mamma

Legg igjen en kommentar

