«Chick litt» med alvorlige temaer

«Me before you» av Jojo Moyes har blitt kategorisert som chick litt. Hvis dette er en rettferdig kategorisering viser denne boken at chick litt kan ha alvorlige tema i bunn. 

Bilde av bok: Me before you - Jojo Moyes
Bildekilde: http://www.jojomoyes.com/books/me-before-you/

Etter å ha fått denne boken anbefalt av mange denne sommeren, tok jeg den frem når høsten kom. Den handler om William Trainer som blir lam etter å ha blitt påkjørt av en motorsykkel. Men hovedpersonen er den nye BPA-en (Brukerstyrt Personlig Assistent) hans Louisa Clark, 26 år som fortsatt bor hjemme. Hun har aldri vært utenfor den lille byen hun har vokst opp i. Det har Will, og han lengter etter tiden før han satt i rullestol og er bitter for at livet hans er blitt som det er blitt. Han bestemmer seg for å ta kontroll over det eneste han føler han har kontroll over. Når han skal død. Han har bestemt seg for å gi livet en seks måneders siste sjanse sjanse før han reiser til Sveits.

Det er her Louisa, Lou, kommer inn. Det blir klart litt ut i boken at moren har ansatt henne for å få Will over på bedre tanker. Når Lou inser det setter hun igang en stor plan. Men hun skal fort få oppdage at det ikke er så enkelt å oppleve spennende ting med en stor minivan og en rullestol som synker ned i bare den ser gjørme, som hjelpemiddler. Språket er godt uten å være vanskelig       

How does he look?

Bit better then this morning. He had a drink before I left and he said something rude to the nurses.

Still his impossible self

Yeah still his impossible self

Bortsett fra den vanskelige kjærligheten som alltid er et tema i sånne bøker, tar boken opp to andre viktige tema; funksjonshemmedes plass i samfunnet og aktiv dødshjelp.

Når det gjelder funksjonshemmedes plass i samfunnet blir dette problemtaisert ved at Louisa, Will og den andre BPA-en hans Nathan, alltid får problemer på større utflukter, særlig med forflyttning. Merkelig og gledelig nok, alt etter som man ser det, er det alltid noen store karer, litt godt i farta som har lyst til å hjelpe når Wills stol setter seg fast.  De må faktisk reise utenlands for å finne en plass der Will trives og kan klare seg noenlunde selv. En annen ting er hvordan folk reagerer på Will. Han og Louisa drar i bryllupet til Wills gamle kjæreste. Hvor Will igjen blir konfrontert med sitt gamle liv, i form av gamle venner og kollegaer. Først er det vanskelig for kollegaene å ta kontakt, men når en gjør det er det plutselig greit for alle.

Et annet viktig tema boken tar opp er aktiv dødshjelp. Will har lyst til å avslutte sitt eget liv. Han vil ikke leve i rullestolen og med de plagene han har nå. Jeg både forstår og ikke forstår han. Det gjør meg trist at boken ikke gjør nok for å visse at det finnes muligheter for et godt liv i rullestol, men samtidig forstår jeg Will. Jeg sitter selv i rullestol, men det er en vesentlig forskjell mellom meg og Will. Jeg er født sånn. Han er blitt sånn. Jeg har lært meg fra barnsbein av at det bare er sånn det er, mens Will lengter tilbake til «hans liv». En annnen ting er at min sykodm ikke blir verre med årene, annet enn at jeg kommer til å bli gammel. Han har mange lungebetennelser og imunsforsvarsproblemer som tærer på kroppen hans, og som han selv sier: Det kommer bare til å bli verre. Så jeg kan forstå at han vil ha kontroll over livet sitt så mye som mulig. Det vil vi vel alle. 

 Dere får dømme selv.

Tittel: Me before you, Forfatter: Jojo Moyes, Forlag: Penguin, Format: Lydbok, Utgivelsesår: 2012, Språk: Engelsk, Norsk tittel: Et helt halvt år, Sider: 512 (16 t og 38 min)

Ha en fin bokhelg!

3 thoughts on “«Chick litt» med alvorlige temaer

Legg igjen en kommentar

