Mine klassikere: Et barneblikk på bortføring

Room av Emma Donoghue er en av mine «klassikere». En sånn bok som jeg alltid trekker frem når folk vil ha lesetips av meg. Tenk Criminal Minds gjennom et barns øyne.

Room - Emma Donoghue
Bildekilde: Wikipedia

Jeg klarer ikke å huske når og hvor jeg leste denne boken, bare at den fanget meg og lot meg ikke slippe ut igjen før jeg hadde lest den helt ferdig.

Boken handler om Jack, som er nesten fem, og som bor sammen med Mamma i Rom. Der bor også Bord, Plante og Seng.  Han og Mamma gjør viktige ting hele dagen, som å vanne Plante. Noen ganger kommer Gamle Nick for å gi dem mat og sove sammen med Mamma i Seng. En dag ber Mamma han om å dra ut på et viktig eventyr til utenforvedenen, som er på tv, for å finne noen som kan komme å hjelpe Mamma og han med å rømme fra Gamle Nick.

Dette er en bok med et stort mørkt bakteppe, som man bare som voksen kan ane gjennom lille Jacks forklaringer og undringer. Hele boken er skrevet slik, i en barnestemme og gjennom barneøyne. Dermed er det en ganske intressant synsvinkel. Noe som gir en oppsiktsvekkende vri på det gamle bortføringsdramaet. Det var dette som holdt deg fast. Du blir så glad i Jakc og alt det han tenker på og Mamma som prøver sitt beste for å holde en aktiv femåring opptatt og skjermet fra den forferdelige situasjonen de befinner seg i.

«Ma leans out of Bed to turn on Light. He makes everything light up. Whoosh.

Det er også fasinerende å lese om at Jack liker seg inne i Rom og egentlig ikke helt forstår hvorfor de må forlate det. Den eneste han faktisk vil forlate er Gamle Nick. Det er med andre ord ikke snakk om Stockholm-syndrom, men at dette er det eneste normale Jack kjenner og som ordspråket sier; «Djevelen du kjenner er bedre enn den du ikke kjenner».

Jeg tør ikke fortelle så mye mer om den. Det er alt for enkelt å avsløre ting som man burde lese selv. Jeg mener i hvert fall at boken er vært en sjanse.

Tittel: Room, Forfatter: Emma Donoghue, Forlag: Little, Brown and Company, Format: Bok, Utgivelsesår:2010, Språk: Engelsk, Norsk tittel: Rom, Sider: 338, Hvordan fått: Kjøpt selv

2 thoughts on “Mine klassikere: Et barneblikk på bortføring

Legg igjen en kommentar

