Mine klassikere: En litt anderledes krimroman

Denne boken har jeg lest to ganger allerede og du skal ikke se bort i fra at jeg kommer til å  lese den igjen.

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time
Bildekilde: http://www.totally4wome.com/

«The Curious incident of the dog in the night-time» av Mark Haddon handler om femten år gamle Christoper Bone som finner naboens hund drept. Han vil finne ut hvem som har gjort det. Men Christopher er ikke helt som andre femten år gamle gutter. Han liker ikke brune eller gule ting, skjønner seg ikke så godt på andre menneskers følelser og trenger en timeplan for å føle seg trygg. Christopher har autisme. Han bor sammen med faren sin og vi finner etter hvert ut at moren har stukket av. I tillegg til å finne ut hvem som har drept hunden legger Christopher ut på en reise for å finne moren. På et kart er det ikke lange biten han må dra, men for en som ikke har vært utenfor gaten sin alene, viser dette seg å være litt av en oppgave.

Boken var intressant lesing både den første og den andre gangen. Den første gangen ble jeg nok mest fasinert av hvordan Christopher så verden. Neste gang jeg leste den fikk jeg med meg mer av ansvaret moren og faren føler med å ta vare på Christopher og alt det innebærer.

Det er en ganske lettlest bok. Selv på engelsk. Anbefales for dem som trenger en enkel bok med et spennende mysterie og en intressant hovedkarakter.

 Tittel: The Curiouse incident of the dog in the night-time. Norsk tittel: Den merkelige hendelsen med hunden den natten Forfatter:  Mark Haddon Forlag: Jonathan Cape  Språk: Engelsk Form: Bok Sider: 226 Hvordan fått: Kjøpt selv

One thought on “Mine klassikere: En litt anderledes krimroman

Legg igjen en kommentar

