En barndom i lister

Denne boken ble slukt på toget mellom fødeby og studentby i januar. Jeg fikk den i julegave av kjæresten. Passende nok siden den handler om julegavelister.

Mors gaver - Cecilie Enger
Bilde: Silje Borgan

Cecilie Enger finner julegavelister når hun rydder ut av barndomshjemmet, etter morens død. Hver eneste gave til og fra familien er skrevet ned. Gjennom dem får vi høre om morens slekt, morens eget liv og hvordan datteren synes det er å forholde seg til en eldrende mor med sykdommen Alzheimers. Det er spesielt to temaer som tas opp i boken. Mor-datter- forhold og det forholdet vi mennesker har til gaver. Begge disse synes jeg er gode temaer og ta opp. Stilen til Enger er ganske nøktern i stilen og språket er strippet for svulmende ord. Dette passer temaet godt og gjør at den unngår og bli hollywoodyfisert. En av de tingene jeg liker best ved boken er at den har en jeg-forteller, men at det er ganske universale tema som tar opp så man begynner og tenke på sin egen familie mens man leser om Engers. Det er vanskelig og finne noe negativ å si, så da lar jeg det heller være. Den har fått seksere i mange aviser og vunnet bokhandlerprisen 2013 så det sier vel sitt. Dessuten kunne jeg ikke vente med å komme hjem for å lese de siste 20 sidene. Så spent var jeg på slutten. Noen bøker er det verdt å miste nattesøvnen over.

Tittel: Mors gaver Forfatter: Cecilie Enger Forlag: Gyldendal Utgivelsesår: 2013 Språk: Norsk Format: Bok Antall sider: 258 Hvordan fått: Kjøpt selv

PS: Jeg er helt fersk i bokbloggerverdenen og trenger både ris og ros, men siden bloggen er så ny betyr det også at den sikkert ikke er perfekt. Det blir nok bedre etterhvert. 

5 thoughts on “En barndom i lister

  1. Så moro at du har begynt å skrive blogg! Godt innlegg, har veldig lyst til å lese den boken, får ta en kikk i kindlestore. Må bare komme meg gjennom denne re-readinga av Isfolket først (og de to andre seriene).

  2. Gratulerer med første bokanmeldelse! Setter pris på at omtalen er såpas kort og konsis 🙂 Et lite forslag, hva med å føre opp tittelen på boka på samme måte som du har gjort med forfatter, forlag osv.

Legg igjen en kommentar

